MOBBING W ŚRODOWISKU PRACY- PRZYCZYNY, KONSEKWENCJE, PROFILAKTYKA
OPIS
Mobbing jest zjawiskiem dość często występującym w środowisku pracy. Niestety pracodawcy, samorządy pracownicze zwykle nie potrafią skutecznie mobbingowi przeciwdziałać dopuszczając do eskalacji patologii w relacjach międzyludzkich. Odbija się to niekorzystnie na wizerunku firmy, produktywności i morale pracowników. Wynika to w znacznej mierze z braku dostępu do wiedzy na temat projektowania i wdrażania działań prewencyjnych, braku kompetencji w rozpoznawaniu mobbingu w organizacjach i stosownej reakcji na objawy zwiastunowe mobbingu tj. sytuacje, które nie wyczerpują znamion mobbingu, ale polegają na krzywdzeniu, niesprawiedliwym traktowaniu i upokarzaniu, lub charakteryzują się brakiem sprawiedliwości proceduralnej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom wielu środowisk, zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, dzięki któremu zdobędą Państwo umiejętności rozpoznawania mobbingu, budowania programów prewencyjnych i ich wdrażania, podejmowania interwencji w przypadku stwierdzenia mobbingu lub pojawienia się skargi na stosowanie mobbingu.
Gwarantujemy ciekawe, interakcyjne zajęcia, na których zapoznają się Państwo z najnowszą wiedzą na temat mobbingu uwzględniającą jego psychologiczne, społeczne, organizacyjne i prawne aspekty. Uczestnicy szkolenia, otrzymają materiały szkoleniowe na nośnikach elektronicznych.
TEMATYKA
- Mobbing w miejscu pracy
- Problemy terminologiczne i praktyczne wynikające z definicji mobbingu obowiązującej w polskim prawie pracy,
- Mobbing jako forma agresji,
- Zachowania wchodzące w zakres mobbingu
- Dynamika mobbingu
- Incydent krytyczny,
- Rozwój mobbingu,
- Stopnie intensywności mobbingu
- Konsekwencje mobbingu
- Dla jednostki (w zakresie jej zdrowia fizycznego, zdrowia psychicznego, funkcjonowania społeczno-zawodowego),
- Dla organizacji (efektywność pracy, jakość pracy, koszty)
- Metody diagnozy mobbingu w przedsiębiorstwie
- Diagnoza indywidualna,
- Diagnoza kwestionariuszowa (badanie przesiewowe)
- Diagnoza różnicowa – mobbing a:
- Jednorazowe akty agresji,
- Uzasadniona krytyka,
- Konflikt,
- Poczucie dyskomfortu w pracy,
- Stres,
- Wymagania menedżerskie,
- Dyskryminacja,
- Molestowanie i molestowanie seksualne
- Czynniki sprzyjające występowaniu mobbingu
- Organizacyjne (komunikacja w organizacji, styl zarządzania, kultura organizacyjna, struktura organizacyjna, zasady i normy, system zatrudnienia, klimat relacji interpersonalnych),
- Indywidualne (cechy demograficzne sprawcy i osoby poszkodowanej, związki pomiędzy właściwościami indywidualnymi a ryzykiem narażenia na mobbing/prezentowania zachowań mobbingowych)
- Zasady dobrej praktyki przeciwdziałania mobbingowi w środowisku pracy (trójstopniowa
prewencja zalecana przez Międzynarodową Organizację Pracy, i Światową Organizację Zdrowia)
- Prewencja pierwotna – zapobieganie występowaniu mobbingu w środowisku pracy,
- Prewencja wtórna – ograniczanie ryzyka mobbingu,
- Prewencja trzeciorzędowa – zapobieganie skutkom mobbingu
- Polityka antymobbingowa/ antydyskryminacyjna w firmie- jak prowadzić postępowania skargowe w firmach
- Postępowania przed sądem pracy a działania wewnątrz-organizacyjne
- Indywidualne sposoby radzenia sobie z mobbingiem
- kompetencje społeczne zabezpieczające zatrudnionych przed doświadczaniem mobbingu,
- etapy działań formalnych w firmie i w instytucjach zewnętrznych sprzyjające efektywnemu rozwiązywaniu sytuacji mobbingowej
Czas trwania szkolenia:
8 godzin dydaktycznych
Celem szkolenia jest:
Uczestnicy szkolenia będą potrafili diagnozować mobbing w organizacji i mu przeciwdziałać.
Nauczą się jak odróżniać mobbing od innych zjawisk występujących w środowisku pracy.
Będą w stanie określić zasady polityki dyskryminacyjnej w firmie i wdrożyć ją na terenie
swojego miejsca pracy. Zapoznają się ze złotymi standardami działań antymobbingowych w
firmie. Posiądą wiedzę i kompetencje umożliwiające wspieranie poszkodowanych, zarządów
firm i prowadzenie interwencji eliminujących mobbing i jego negatywne konsekwencje w
środowisku pracy.
Metody pracy:
Interaktywny warsztat wykorzystujący następujące techniki edukacyjne: mini-wykłady połączone z dyskusją grupową, praca indywidualna, praca w małych grupach, analiza przypadków, zadania problemowe, odgrywanie ról.
dr n. med. Dorota Merecz-Kot: BIO
psycholog, kierownik Zakładu Psychologii Pracy w Instytucie Medycyny Pracy im. prof. dr hab. med. Jerzego Nofera. Jest biegłym sądowym w sprawach dotyczących odszkodowania i zadośćuczynienia za mobbing i długoletnim współpracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy. Współzałożycielka i wice- prezes Stowarzyszenia Przeciwko Przemocy w Pracy „ Godność”. Autorka ponad 100 publikacji naukowych i popularno- naukowych. Ma 20-letnie doświadczenie dydaktyczne i jest uznana trenerką kompetencji w obszarach diagnozy, prewencji, wsparcia psychologicznego dla osób doświadczających stresu, mobbingu i molestowania seksualnego w pracy.